شرکت آمریکایی فایزر و همکار آلمانی‌اش، شرکت بیونتک، آزمایش واکسن کرونایشان را در کودکان زیر ۱۲ سال آغاز کرده‌اند به این امید در اوائل سال ۲۰۲۲ واکسیناسیون را به این گروه سنی گسترش دهند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شارون کاستیلو، سخنگوی فایزر روز چهارشنبه ۴ فروردین اعلام کرد نخستین داوطلبان در این کارآزمایی بالینی مرحله مقدماتی نخستین تزریق‌های واکسن را دریافت کرده‌اند.

واکسن فایزر/بیونتک در اواخر ماه دسامبر (اوائل دی) بوسیله سازمان‌های ناظر بهداشتی در آمریکا برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر تصویب شد. حدود ۶۶ میلیون دوز از این واکسن تا روز چهارشنبه در آمریکا تزریق شده است.

کارآزمایی بالینی این واکسن در کودکان که شامل کودکان تا سنین بسیار پایین یعنی ۶ ماه می‌شود، پس از آن آغاز می‌شود که هفته پیش شرکت آمریکایی مدرنا نیز بررسی مشابهی را درباره واکسن کرونایش در کودکان در هفته پیش آغاز کرد.

فقط واکسن کرونای فایزر/بیونتک در آمریکا برای افراد ۱۶ و ۱۷ ساله استفاده می‌شود. واکسن کرونا فقط برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر مجوز گرفته است و هیچ واکسن کرونایی تا به حال برای کودکان در سن پایین‌تر در جهان تایید نشده است.

هدف فایزر و بیونتک این است که در ابتدا بی‌خطر بودن واکسن دو دوزی‌شان در سه دوز متفاوت - ۱۰، ۲۰ و ۳۰ میکروگرم- در یک کارآزمایی مرحله اول/دوم در ۱۴۴ کودک شرکت‌کننده آزمایش کنند.

سپس قصد دارند این بررسی را به صورت یک کارآزمایی بالینی مرحله نهایی یا سوم با شرکت ۴۵۰۰ نفر گسترش دهند که در آن بی‌خطر بودن، تحمل‌پذیری و میزان پاسخ ایمنی ایجاد شده بوسیله واکسن احتمالا با اندازه‌گیری میزان آنتی‌بادی‌ها در این افراد کم‌سن آزمایش می‌شود.

کاستیلو گفت فایزر و بیونتک امیدوارند که داده‌های این کارآزمایی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در اختیار قرار گیرد.

در همین حال، فایزر در حال آزمایش واکسنش در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله بوده است. به گفته کاستیلو، این شرکت انتظار دارد در هفته‌های آینده داده‌های این کارآزمایی منتشر شود.

کد خبر 591900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha